Dane ZKDP

Tytuły kontrolowane

Regulamin kontroli

Nasi partnerzy

2007-03-28

Upomnienie dla Edipresse Polska, wydawcy Przyjaciółki

Zarząd ZKDP udzielił upomnienia wydawnictwu Edipresse Polska, za opublikowanie reklamy, w której umieszczono dane ZKDP z błędnym opisem. Skargę wniosło Wydawnictwo Bauer.

Reklama ukazała się w tym roku na łamach dwóch pism: w nr 3 Vivy oraz w numerze 6 Media & Marketing Polska. Ogłoszenie zawierało porównanie danych ZKDP o wynikach sprzedaży tygodników poradnikowych Przyjaciółka, Tina i Pani Domu w okresie styczeń – październik 2006 r. Wbrew opisowi, że dane dotyczą średniej „sprzedaży egzemplarzowej”, do zilustrowania wiodącej pozycji Przyjaciółki wykorzystano informacje zawarte w kategorii „sprzedaż ogółem”.

Prezentacja mogła więc wprowadzić odbiorców w błąd, bo w rzeczywistości, jeśli chodzi o sprzedaż egzemplarzową, to liderem był tygodnik Tina (372 517 egz.), za nim plasowała się Pani Domu (350 065 egz.), a Przyjaciółka z wynikiem 328 983 egz. zajęłaby trzecie, nie pierwsze miejsce.

Zarząd ZKDP zobowiązał Edipresse Polska do zaniechania publikacji tego typu reklam oraz poinformowania o popełnionych naruszeniach w formie oświadczenia opublikowanego w Vivie i Media & Marketing Polska. Wydawca musi także zamieścić uchwałę Zarządu ZKDP w tej sprawie (Uchwała nr 13/2007) w serwisie internetowym www.edipresse.pl na okres czterech tygodni.

Wydawca złożył odwołanie do Sądu Koleżeńskiego kwestionując treść oświadczenia i termin jego publikacji. Pierwsza rozprawa w tej sprawie odbyła się 27 marca br. Zarząd przychylił się do wniosku o wydłużenie do 4 tygodni terminu na zamieszczenie oświadczenia. Sąd wróci do sprawy po zapoznaniu się przez Zarząd ZKDP z proponowaną przez Edipresse Polska zmianą treści oświadczenia.