Dane ZKDP

Tytuły kontrolowane

Regulamin kontroli

Nasi partnerzy

Konferencja INMA (International Newsmedia Marketing Association), Kraków wrzesień-pażdziernik 2010 roku.

W październiku 2010 r. w Krakowie odbyła się jedna z najważniejszych na naszym rynku konferencji medialnych – INMA European Conference 2010. Gośćmi konferencji było 320 przedstawicieli wydawnictw polskich i zagranicznych.

Komisja ds. Promocji Prasy była aktywnym partnerem tego wydarzenia i współorganizowała międzynarodowy konkurs na niestandardowe formy reklamy prasowej i internetowej. Podczas Konferencji  Komisja promowała Program Promocji Prasy: pokazywała  prezentację programu i rozdawała dwujęzyczny folder informacyjny.

W międzynarodowym  konkursie na niestandardowe projekty reklamowe startowało 30mediów z 18 krajów; nadesłano 70 projektów. Dwa polskie wydawnictwa: Burda i Agora znalazły uznanie w oczach jury zajmując odpowiednio pierwsze i trzecie miejsce! Agora uhonorowana została za serial internetowy „Bee like Avril Lavigne” promujący nową linię perfum. Główną nagrodę zdobyło wydawnictwo Burda za niekonwencjonalną akcję magazynu „Top Gear” testującą „komunistyczne”  samochody. W ramach tej akcji, pięć wyprodukowanych przed 1989 rokiem  samochodów zostało poddanych testom wytrzymałościowym po uprzednim przygotowaniu przez zespoły młodych mechaników z techników samochodowych. Samochody musiały pokonać krajowy rajd długości tysiąca kilometrów, a następnie zostały zestawione z autami produkowanymi obecnie. Akcja promowała markę „Top Gear” oraz marki Castrol i BP. Więcej na temat samego konkursu możecie Państwo przeczytać tutaj: forum4editors.com/2010/10/burda-poland-won-inmas-non-traditional-advertising-competition/


Na konferencji poruszano najważniejsze dla wydawców tematy, dotyczące strategii wydań drukowanych, cyfrowych i mobilnych ich tytułów. Poniżej przedstawiamy skróconą relację z konferencji i linki do interesujących materiałów:

Konferencja trwała trzy dni i zaczęła się od sesji tematycznych podzielonych na trzy bloki: media regionalne, badania oraz sport. 

Sesja pierwsza rozpoczęła się od przedstawienia systemu zarządzania redakcjami wydawnictwa Mediów Regionalnych. Słuchacze mogli zapoznać się ze strategią MR w kontekście budowania zespołów redakcyjnych a także posłuchać rad dotyczących przeprowadzania procesu integracji redakcji papierowych i internetowych:
forum4editors.com/2010/09/how-to-integrate-print-and-online-media-regionalnes-tips/

Jako kolejny wystąpił szef AdTaily.com – reklamowego systemu pozwalającego właścicielowi strony internetowej stać się własnym brokerem reklamowym, a czytelnikowi – łatwo umieszczać swoje reklamy. System AdTaily umożliwia właściwe wykorzystanie efektu tzw. długiego ogona – czytelnicy blogów i serwisów tematycznych dobrze znają target czytelniczy tych stron i sami decydują, do kogo chcą trafić ze swoją reklamą: 
forum4editors.com/2010/09/adtaily-when-a-reader-becomes-an-advertiser/

Przedstawiciel brytyjskiego wydawnictwa Johnston Press, posiadającego ok. 300 lokalnych i regionalnych tytułów w Wielkiej Brytanii, mówił o efektywnym zarządzaniu dużym wydawnictwem, a przy okazji opowiedział o nieudanym eksperymencie wprowadzenia opłat za treści dziennikarskie na trzech stronach internetowych wydawnictwa:
forum4editors.com/2010/09/the-strength-of-regional-press-in-the-uk-market/

Niemieckie wydawnictwo Verlag Dierichs jest pełne wiary w przyszłość prasy drukowanej. Przy stabilnej sprzedaży regionalnego tytułu prasowego sięgającej 170 tysięcy egzemplarzy dziennie, rozchodzącej się w  90% w prenumeracie, wydawnictwo wciąż stosuje tradycyjne metody przyciągania konsumentów, jak  drukowanie ogłoszeń drobnych czy organizowanie lokalnych eventów: 
forum4editors.com/2010/09/thinking-about-your-reader-is-the-key-to-success-verlag-dierichs/

Oficjalne, uroczyste otwarcie konferencji nastąpiło drugiego dnia. Otworzył ją Tomasz Józefacki z Agory, prezes o­nline Publishers Association (OPA) Europe. Po nim, o tym, jak ważne w demokracji są wolne media i co im może zagrażać, opowiadał Adam Michnik:
http://forum4editors.com/2010/09/independent-newspapers-are-the-wine-and-blood-of-democracy/.

Ważnym wydarzeniem było również wystąpienie Davida Montgomerego, prezesa koncernu Mecom, który podkreślił problem związany z wprowadzaniem opłat za treści w gazetowych serwisach internetowych. Stwierdził, że wszyscy wydawcy powinni być wdzięczni Murdochowi za podejmowane kroki (związane m.in. z opłatami na stronach brytyjskiego „Times’a”), które mimo błędów są jednak dla pozostałych graczy przetarciem pewnego szlaku. Mówił również o problemach, przed którymi obecnie staje koncern Mecom: forum4editors.com/2010/09/david-montgomery-we-all-should-be-thankful-to-murdoch/

Bardzo ciekawą prezentację przedstawiło wydawnictwo Schibsted. Ta norweska grupa medialna  z sukcesem eksperymentuje z wprowadzaniem płatnych sekcji w swoich działaniach internetowych, telewizji internetowej oraz innymi innowacjami: forum4editors.com/2010/09/paid-for-content-web-tv-theyve-got-it-all-at-schibsted/

Indyjski „Dainik Jagran” jest najbardziej poczytnym dziennikiem na świecie, czytanym przez 54 miliony czytelników dziennie. Przedstawiciel tego wydawnictwa opowiadał o strategii gwarantującej mu dalszy wzrost popularności: forum4editors.com/2010/09/how-to-make-54-million-people-read-your-newspaper-everyday/#more-2474

Targetowanie określonych nisz czytelniczych w internecie jest dla amerykańskiego wydawnictwa Gannett receptą na sukces. W swoim portfolio ma o­no serwisy kierowane do młodych sportowców, pracujących w domach matek oraz zwolenników lokalnych eskapad imprezowych. Niszowe serwisy cieszą się dużą popularnością: http://forum4editors.com/2010/10/targetting-niches-gannetts-online-strategy/

Na konferencji w Krakowie nie zabrakło przedstawicieli największych firm internetowych na świecie: Google i MSN. W bardzo ciekawym wystąpieniu, przedstawiciel Google zaapelował do wydawców gazet o współpracę, oferując możliwość dzielenia się  swoimi bazami użytkowników. Zdaniem przedstawiciela Google, upadek  gazet skończyłby się upadkiem  dziennikarstwa:
http://forum4editors.com/2010/10/google-cares-about-newspapers-future/

Jako przeciwwagę dla Google, o włączenie się do jednego konsorcjum reklamowego w sieci, apelował przedstawiciel firmy 4wMarketPlace z Włoch, będącej inicjatorem wspólnej platformy reklamowej dla wydawców: Premium Publishers Network:
http://forum4editors.com/2010/10/advertising-network-for-premium-publishers-ppn/
Platforma ta powstała w celu zablokowania rynku dla reklam Google na stronach wydawców gazet.

O tym, jak przetrwać kryzys, mówił szef wydawnictwa z Ukrainy Segodnya Multimedia. Na ukraińskim rynku mediowym w ciągu minionej dekady miało miejsce tyle kryzysów, że dobrze funkcjonujące wydawnictwo jest tam ewenementem:
http://forum4editors.com/2010/10/overcoming-the-crisis-trasformation-of-segodnya/#more-2521

O grę ofensywną jako metodę wyjścia z kryzysu apelował do wydawców przedstawiciel włoskiego wydawnictwa L’Espresso. W szczególności, skupił się na pięciu aspektach, na których rozwoju koncentrować się powinni wydawcy na świecie:
forum4editors.com/2010/10/newsmedia-companies-ought-to-play-offense-lespresso/#more-2518

Prezes polskiego wydawnictwa prasy regionalnej Polskapresse mówił o transformacji tradycyjnego wydawnictwa w multimedialne, poszukujące nowych źródeł przychodów. Źródła te wymienił, przedstawiając swoje doświadczenia na rynku:
http://forum4editors.com/2010/10/from-regional-newspapers-to-e-commerce-case-of-polskapresse/

O tym, jak ważne jest rozumienie swojego czytelnika, mówił reprezentant belgijskiego wydawnictwa De Standaard, które dzięki temu, wbrew trendom rynkowym poprawiło swoją sprzedaż o 11%: 
http://forum4editors.com/2010/10/understanding-the-reader-helped-staandard-grow/. 
Podobną tematykę poruszył przedstawiciel kanadyjskiej Montreal Gazette, pokazując jednocześnie, jak ważna jest kreatywność przy okazji próby rozumienia  czytelnika:
 
http://forum4editors.com/2010/10/publishers-must-know-their-readers-in-order-to-grow/

Przedstawiciel Prisa Digital skupił się na źródłach przychodu jako determinantach przyszłości wydawców gazet. Podstawowymi narzędziami na tej drodze w najbliższym czasie mają być media społecznościowe, gromadzenie baz danych oraz strategie newsletterowe:
http://forum4editors.com/2010/10/social-media-data-and-newsletters-can-help-publishers-earn-money/

Na konferencji nie zabrakło również omówienia najnowszych trendów wydawniczych związanych z pojawianiem się tytułów prasowych na nowych nośnikach, takich jak tablety. O strategiach obecności na nich opowiadał przedstawiciel jednej z najbardziej zaangażowanych w ich rozwój  firm – Innovation Media Consulting:
http://forum4editors.com/2010/10/tablets-a-new-hype-or-a-great-opportunity/

Podejmowanych na konferencji tematów było znacznie więcej. Marek Miller, rzecznik prasy Komisji ds. Promocji Prasy ZKDP, relacjonował ją na serwisie http://forum4editors.com/.Znajdziecie tam Państwo więcej informacji o poruszanych tematach  i wywiady video z uczestnikami konferencji. W przypadku zainteresowania którymkolwiek z wystąpień, prosimy o kontakt z Markiem Millerem (  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. , tel. 608 399 630), który udzieli Państwu dodatkowych informacji.