Dane ZKDP

Tytuły kontrolowane

Regulamin kontroli

Nasi partnerzy

2015-11-30

Światowa organizacja IFABC zmienia nazwę

Międzynarodowa Federacja Biur Kontroli Dystrybucji Prasy IFABC (International Federation of Audit Bureaux of Circulations) będzie teraz znana pod nazwą International Federation of Audit Bureaux of Certification. Zamiana słów Circulations na Certification ma odzwierciedlać dzisiejsze zróżnicowanie branży medialnej pod kątem platform dystrybucji treści.


O ile niegdyś dane dotyczące rozpowszechniania wydań drukowanych były na świecie wiodącym wskaźnikiem dla marek mediowych, o tyle dzisiaj stanowią tylko jeden z wielu jej mierników. To właśnie z tego powodu założona w Sztokholmie w 1963 roku Międzynarodowa Federacja Biur Kontroli Dystrybucji Prasy IFABC ogłosiła swój rebranding. Zmiana nazwy ma odzwierciedlać holistyczne podejście organizacji do pomiaru mediów wynikające z masowej digitalizacji i dywersyfikacji sektora mediów na całym świecie.


Rebranding IFABC jest odpowiedzią na ewolucję modeli biznesowych mediów na całym świecie i dowodzi, że organizacja śmiało patrzy w coraz bardziej cyfrową i zróżnicowaną przyszłość. Pozycja wydawców nie jest już definiowana wyłącznie przez pryzmat publikacji drukowanych – ich marki składają się aktualnie z wielu produktów, takich jak: strony internetowe, imprezy, seminaria, konferencje, aplikacje, filmy, podcasty, webchaty i inne.


Certyfikacja, czyli uwierzytelnienie, znacznie dokładniej opisuje, to czym zajmują się biura kontroli na całym świecie. Nie chodzi już wyłącznie o poziomy nakładów lub sprzedaży, ale o odbiorców, do których dociera się za pośrednictwem rozmaitych urządzeń, wydań online, publikacji cyfrowych – mierzonych za pomocą takich wskaźników,  jak: liczba odbiorców newsletterów, liczba unikalnych użytkowników, aktualnych i dziennych odsłon itp.


Członkowie IFABC w poszczególnych krajach dowodzą już, że takich pomiarów można dokonywać w sposób efektywny. Przykładowo, w Hongkongu wydawcy aplikacji mobilnych mogą mieć wgląd nie tylko w liczbę pobrań programu, ale też (w zależności od platformy mobilnej) liczbę uruchomień, długości wizyt, liczbę odsłon poszczególnych stron oraz liczbę odbiorców w social mediach. W Hiszpanii kontrolowane są np. dane dotyczące liczby użytkowników i odsłon tych platform dystrybucji treści, które korzystają z systemów rozpoznawania twarzy (np. citylighty). Z kolei brytyjski ABC pomaga kontrolować liczbę odbiorców treści video, wliczając w to platformy VOD.


Właściciele marek mediowych mogą dziś efektywnie zarabiać na każdym ze swoich produktów z osobna, a do podkreślania dywersyfikacji swoich działań i  prezentacji zasięgów wykorzystują różne wskaźniki. Niezależne uwierzytelnienie tych mierników przez IFABC ma  pomóc reklamodawcom przy podejmowaniu decyzji o inwestycjach w nowe formy reklamy.


„Agencje mediowe będą teraz mogły w sposób właściwy porównywać różne platformy dystrybucji treści – oferując klientom marek większy poziom zaufania, przejrzystości i odpowiedzialności za ich inwestycje reklamowe. Reklamodawcy z kolei mogą mieć pewność, że otrzymają nie tylko to, za co płacą, ale również odpowiedni zwrot z inwestycji, którego oczekują oni sami i ich akcjonariusze” – komentował Pedro Silva, prezes zarządu IFABC.


IFABC jest federacją zrzeszającą biura kontroli w 33 krajach na całym świecie. Członkowie tej organizacji wspólnie zobowiązali się do dokładnej i przejrzystej sprawozdawczości porównywalnych ze sobą danych dotyczących efektywności mediów w druku oraz na nowych platformach dystrybucji treści. Federacja dąży do wspierania i ułatwiania wymiany doświadczeń oraz najlepszych praktyk pomiędzy organizacjami członkowskimi. Celem IFABC są działania na rzecz standaryzacji i ujednolicenia raportowania informacji o nakładach, rozpowszechnianiu i innych danych. Związek Kontroli Dystrybucji Prasy należy do tej federacji od 1996 roku. W zarządzie IFABC zasiada dyrektor ZKDP, Iwona Szczęsna.