Dane ZKDP

Tytuły kontrolowane

Regulamin kontroli

Newsweek.pl – transformacja wydawcy prasowego w stronę firmy multimedialnej


Autor: Marek Miller

W trakcie zorganizowanej z okazji XX-lecia ZKDP konferencji „Re: Media 2014 – transformacja prasy w erze mediów cyfrowych”, Piotr Stasiak opowiedział o transformacji Newsweeka z wydawnictwa prasowego w stronę firmy multimedialnej.

Dla Piotra Stasiaka, cyfrowa rewolucja w Newsweeku na przestrzeni ostatnich kilku lat objawia się w następujących krokach:

  1. Przyspieszenie.
    Na przestrzeni lat zmienił się sposób funkcjonowania redakcji, marki, a także priorytetów. Aktualnie tygodnik ukazuje się przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, prowadzi relacje na żywo z najważniejszych wydarzeń, a także walczy o pierwsze miejsca w wynikach Google (coś, co w przypadku prasy tradycyjnej nigdy nie miało miejsca).
  2. Zespół.
    Zdaniem Piotra Stasiaka dzisiaj w mediach, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, kluczem do sukcesu jest utalentowany i sprawdzony zespół redakcyjny. Poprzez zachęcanie swoich pracowników do dużej aktywności w sieci, wydawca pomaga im stać się samodzielnymi markami, które skupione wokół brandu Newsweeka pomagają budować również jego siłę. Efekty takiego działania widać doskonale – dzięki licznym relacjom i opiniom, Newsweek jest numerem 1 w wyszukiwarce Google na frazy takie jak „Ukraina”, „Ukraina relacja” i „Ukraina na żywo”. Od początku konfliktu u polskich sąsiadów, treści Newsweeka przeczytało ponad milion użytkowników.
  3. Narzędzia.
    Kiedyś, aby stworzyć ładnie wyglądającą infografikę, wymagany był wkład minimum dwóch osób: dziennikarza i grafika. Dzisiaj, dzięki ogólnodostępnym w sieci narzędziom, takim jak np. Datawrapper lub Infogram, dziennikarz sam może stworzyć użyteczną infografikę w około 30 sekund. Istotny jest także rozwój narzędzi leżących bardziej po stronie redakcji, a służących do analizy ruchu internetowego, badaniu zainteresowania czytelników i powodów, dla których dłużej zostaje bądź opuszcza stronę internetową.
  4. Media społecznościowe.
    Social media są bardzo istotne dla Newsweeka. Dostrzegane jest to przez wydawcę w szczególności w trakcie weekendów, gdy jest mniej wydarzeń – dzięki mediom społecznościowym redakcja pokazuje się czytelnikom, że cały czas przy nich jest. Często aktywność ta przysparza Newsweekowi prawie tyle ruchu co Google. A dowodem właściwej realizacji tej strategii jest choćby ilość fanów na Facebooku (prawie 170 tys. – trzykrotny wzrost w ciągu półtora roku) pozostawiająca w tyle konkurencję taką jak Polityka, Wprost czy Do Rzeczy.
  5. Nowe formaty.
    Newsweek ciągle testuje nowe formaty dystrybucji treści m.in. z powodu nowych nośników, które łatwiej adaptują te formaty. Inwestuje się m.in. w formaty wideo, które są zdaniem Piotra Stasiaka pierwszym nowym strumieniem pieniędzy z reklamy dla polskiej prasy.
  6. Rozwój mobile.
    Użytkownicy technologii mobilnych są dla Newsweeka nowymi czytelnikami. Redakcja przekonuje się o tym każdego dnia, gdy analizowany jest ruch z tych urządzeń. Prezentuje się on w przypadku Newsweeka w następujący sposób:

    W tej chwili użytkowników mobilnych jest dwa razy więcej niż zakładał wydawca, a ruchu tego jeszcze przybywa.

  7. Cyfrowa sprzedaż treści premium.
    Strategia wydawcy w tym segmencie jest taka, że niezależnie od posiadanego przez czytelnika urządzenia, marka Newsweeka musi być na nim obecna, najlepiej w takiej formie, którą użytkownik chętnie by kupował.


Pełne wystąpienie Piotra Stasiaka i jego prezentacja dostępne są poniżej: