Dane ZKDP

Tytuły kontrolowane

Regulamin kontroli

Digital publishing – od właściwych wyborów po skuteczne realizacje


Autor: Marek Miller

W trakcie zorganizowanej z okazji XX-lecia ZKDP konferencji „Re: Media 2014 – transformacja prasy w erze mediów cyfrowych”, Jacek Czynajtis z Optizen Labs przedstawił niektóre z zasad, jakimi wydawcy powinni się kierować w ramach cyfrowych strategii publikacji treści.

Optizen Labs to firma, która w ramach swojej działalności zaimplementowała około 200 tytułów prasowych w świecie cyfrowym i na bazie własnych doświadczeń Jacek Czynajtis (prezes Optizen Labs) przedstawiał najważniejsze z wyzwań, przed jakimi stoją wydawcy uczestniczący w procesie cyfryzacji swoich tytułów.

„Prasa to produkt. Jeśli nie uruchomimy kolejnych elementów marketing mixu, jeśli nie zwiększymy wygody nabycia, jeśli nie dorzucimy nowych sposobów komunikacji, to sam content nie wystarczy” – rozpoczął Czynajtis. „Połączenie jakościowego kontentu i właściwe ich opakowanie sposób na renesans prasy.”

Na pytanie czy w Polsce jest rynek na wydania cyfrowe, Jacek Czynajtis twierdzi, że polscy wydawcy radzą sobie w świecie cyfrowym bardzo dobrze. Oprócz tego, sygnały docierające z rynku są bardzo pozytywne: dwucyfrowe (procentowe) prognozy wzrostu sprzedaży tabletów (aktualnie ich ilość w Polsce określa się na 2,1 mln sztuk) i smartfonów, które dziś także są idealnym narzędziem do czytania prasy (w Polsce posiadanie smartfona deklaruje 41 proc. obywateli).

Aktualnie rynek tabletów i rynek smartfonów w Polsce to około 17 mln urządzeń, a zatem można potwierdzić, że w naszym kraju istnieje już istotna sieć dystrybucji treści cyfrowych. Dlatego najważniejsze pytanie, na jakie wydawcy muszą dziś odpowiedzieć, brzmi: „W jakiej formie oferować dziś treści na urządzeniach mobilnych?”.

Pełna treść wystąpienia Jacka Czynajtisa i jego prezentacja dostępne są poniżej: