Dane ZKDP

Tytuły kontrolowane

Regulamin kontroli

Doświadczenia Dziennika Gazety Prawnej w oferowaniu treści płatnych i bezpłatnych w internecie


Autor: Marek Miller

W trakcie zorganizowanej z okazji XX-lecia ZKDP konferencji „Re: Media 2014 – transformacja prasy w erze mediów cyfrowych”, zastępca redaktora naczelnego ds. online Dziennika Gazety Prawnej, Paweł Nowacki, zarysował strategię internetową Infor Biznes, które jest wiodącym wydawnictwem w Polsce pod względem sprzedaży e-wydań.

Wydawnictwo Infor Biznes poświęca się przede wszystkim dwóm kanałom dystrybucji treści: stronom internetowym i wydaniu drukowanemu gazety. W jego portfolio znajdują się 4 serwisy internetowe: Gazetaprawna.pl, Dziennik.pl, Forsal.pl i od tego roku Prawnik.pl

Skąd pochodzi treść w serwisach:
1. Materiały przeniesione z wydania printowego
2. Od dziennikarzy piszący do printowego wydania
3. Od redaktorów i dziennikarzy serwisów www
4. Zewnętrzne źródła, np. agencje prasowe

Na serwis Gazetaprawna.pl składają się zazwyczaj: 10 proc. materiałów z wydania drukowanego dystrybuowanych bezpłatnie; 30 proc. treści płatnych i 60 proc. materiałów własnych tworzonych przez dziennikarzy i agencyjnych. Treść gazety drukowanej jest silnie chroniona przez wydawcę i tylko niewielka jej ilość pojawia się w serwisie internetowym Dziennika Gazety Prawnej. Zamknięty tekst z DGP publikowany jest w następującej formie: bezpłatnie dostępna jest jedynie „zajawka” artykułu (10-20 proc. objętości danego materiału; teksty z wydania magazynowego maksymalnie 20 proc., newsy 10-20 proc.). Wszystkie treści z tygodników specjalistycznych są całkowicie zamknięte i nie ma ich nigdzie w sieci poza edgp.gazetaprawna.pl. Zakupy dokonywane przez SMS są impulsowe, a kupowana treść to tematyka tzw. gorąca, ważna dla użytkownika w danym momencie.

Część treści pochodząca z danego wydania DGP, z dużym potencjałem klikalności, pozostaje otwarta dla internautów. Redaktorzy gazety wybierają najlepsze treści (parametry popularności/klikalności) do kanału internetowego, a o otwarciu lub zamknięciu artykułu decyduje atrakcyjność klikania lub potencjał zakupu przez internautów.

Redakcja pracuje nad zwiększaniem sprzedaży e-wydania Dziennika Gazety Prawnej przez:

- aktywne pozyskiwanie prenumeratorów w kanałach offline i online 
- pozyskiwanie baz leadowych
- intensywne działania lojalnościowe dla obecnych prenumeratorów
- systematyczne wprowadzanie wartości dodanych do produktu (np. biblioteka e-poradników)
- stały rozwój produktu

W efekcie, tak kształtuje się sprzedaż e-wydania Dziennika Gazety Prawnej:

 

Dziennik.pl jest serwisem całkowicie bezpłatnym, z którego ruch przekierowywany jest również do wydań cyfrowych. Podobnie Forsal.pl, którego target czytelniczy jest zupełnie inny – wysokiej jakości treści adresowane są przede wszystkim do ludzi młodych.

Serwis Prawnik.pl jest serwisem młodym – powstał w tym roku  i nie publikuje jeszcze dużej ilości treści. Ważne jest jednak to, że dostęp do serwisu możliwy jest dopiero po zarejestrowaniu się. Ważną jego cechą jest również specjalizacja kontentu – rejestrują się w nim przede wszystkim prawnicy, komornicy, adwokaci.

Pełna treść wystąpienia Pawła Nowackiego i jego prezentacja dostępne są poniżej: