Dane ZKDP

Tytuły kontrolowane

Regulamin kontroli

Dwuipółkrotny wzrost oglądalności treści wideo w serwisach Grupy Polska Press


Autor: Marek Miller

Od grudnia 2014 do maja 2015, liczba odtworzeń materiałów wideo w serwisach Grupy Polska Press wzrosła o 260 proc. Już 15 proc. artykułów zawiera tego rodzaju treści – opowiadał w trakcie konferencji Re:Media 2015-transformacja prasy, nowe źródła przychodów Wojciech Kozak, szef paid content teamu Grupy Polska Press.


Grupa Polska Press zajmuje aktualnie pierwszą pozycję w Megapanelu w kategorii informacje lokalne, a w kategorii informacje – miejsce 2, ustępując pola wyłącznie Onetowi. Wszystkim działaniom związanym z nowymi projektami, wydawcy towarzyszy myśl o potencjalnym dotarciu do 9 mln realnych odbiorców.

Polska Press Grupa na poważnie zainteresowała się rozwojem treści wideo na początku bieżącego roku. Największym problemem był różnej jakości sprzęt, jakim dysponowało 18 redakcji należących do wydawnictwa. Brakowało także jednolitego centrum doświadczeń, które uczyłoby poszczególne redakcje jak montować, a w dalszej kolejności promować materiały wideo.

Z problemami postanowiono zmierzyć się w paru krokach:

  • Sprawdzono ile i jakim sprzętem dysponują poszczególne oddziały wydawnictwa. Redakcje wyposażono w odpowiednie narzędzia. Każdy dziennikarz w oddziałach terenowych dysponuje obecnie smartfonem umożliwiającym szybkie przesłanie materiału do redakcji. Wszystkie zakupy zaczęto planować centralnie, co wpłynęło także na obniżenie kosztów jednostkowych tej działalności.
  • Przeprowadzono szkolenia związane z wideo. Na początku do każdej redakcji przyjechał profesjonalny trener, którego zadaniem było przekazanie podstaw tej wiedzy. Aktualnie, szkolenia są jednym z najważniejszych punktów planu rozwoju w wydawnictwie. Na wewnętrzne potrzeby powstał nawet specjalny podręcznik dla pracowników: „News wideo w praktyce”. Raz na dwa tygodnie organizowane są wewnętrzne webinary dla wybranych pracowników
  • Całkowicie zmieniono sposób myślenia w Polska Press Grupie. Do niedawna, w 18 redakcjach każdy dziennikarz myślał przede wszystkim w kategoriach treści do wydań drukowanych gazet. Dzisiaj, w kilku oddziałach dominuje strategia digital first.

„Każdy z portali informacyjnych Polska Press Grupy ma dwa realne, ale ambitne cele: dotyczą one tego, ile wideo powinno zostać przygotowywanych (jakiej jakości i rodzaju) oraz ile odtworzeń powinny one generować” – tłumaczył Kozak. „Co tydzień twórcy dostają raporty dotyczące efektów ich pracy, czyli jak popularne są ich materiały i jakie osiągają przychody”. Co jakiś czas wydawca organizuje specjalne audyty, w których oceniane są klipy wideo wyprodukowane przez dziennikarzy. Tworzeniu tych materiałów towarzyszy zawsze też odważne założenie: każda istotna informacja powinna być zawsze wzbogacona o treści wideo.

„W efekcie tych prac już 15 proc. materiałów w serwisach Polska Press Grupy zawiera materiały wideo. Liczba odtworzeń tych treści wzrosła w ciągu pół roku o 260 proc. W podobnym tempie rosną też przychody z tej działalności” – chwalił się Kozak.

136 tygodników w małych miastach powiatowych należących do wydawcy nie miało dotąd odpowiednika w wersji cyfrowej – treści z nich trafiały albo do serwisu naszemiasto.pl, albo do wydania drukowanego któregoś z dzienników regionalnych.

Do wyznaczanych wcześniej celów, jakimi są unikalni użytkownicy i odsłony, od października dołączył kolejny cel – płacący użytkownicy. W październiku 2014 r. wystartowało 6 Tygodników Plus (w wersji cyfrowej), dzisiaj jest ich 9. Są nowoczesne, bez agresywnych form reklamowych, wykorzystują markę tygodnika i zawierają tzw. treści z plusem, czyli płatne.

Kolejnym źródłem przychodów wydawcy jest Agencja Informacyjna Polska Press Grupy. Agencja z sukcesem wykorzystuje zasięg i siłę lokalnych redakcji. „W ciągu jednego dnia, na potrzeby AIP powstaje 2,5 tys. materiałów prasowych, udostępnianych jest średnio 360 depesz, w tym 300 regionalnych i 60 centralnych. Jednego dnia powstaje też średnio 1,5 tys. zdjęć i 60 filmów. Produkujemy też około 5 infografik tygodniowo” – opowiadał Wojciech Rogacin, redaktor naczelny AIP.

Wystąpienie Wojciecha Kozaka i Wojciecha Rogacina na konferencji Re:Media 2015 – transformacja prasy, nowe źródła przychodów, można obejrzeć na poniższych filmach. Slajdy umieszczone są w dalszej kolejności.