Dane ZKDP

Tytuły kontrolowane

Regulamin kontroli

Newsweek Plus po 3 miesiącach: 10 tys. użytkowników, 30 tys. sprzedanych wydań


Autor: Marek Miller

Po trzech miesiącach od uruchomienia płatnej platformy, Newsweek Plus ma już 10 tys. zarejestrowanych użytkowników, z czego połowa dokonała przynajmniej jednego zakupu – mówił podczas konferencji Re:Media – transformacja prasy, nowe źródła przychodów Piotr Stasiak z Grupy Onet RASP.

Piotr Stasiak, digital media manager Grupy Onet RASP, podsumował w trakcie konferencji Re:Media 2015 trzy miesiące funkcjonowania paywalla Newsweeka.

„Decyzja o wprowadzeniu opłat za treści nie jest łatwa. Staliśmy przed tymi samymi dylematami, co każdy inny wydawca, a Newsweek Plus jest naszą próbą odpowiedzi na nie” – mówił Stasiak. Problemami, które mogą stać na drodze wprowadzenia paywalla przez wydawców, są jego zdaniem:

  1. Kanibalizacja własnego biznesu printowego poprzez sprzedaż treści online
  2. Zabijanie ruchu we własnym serwisie wskutek wprowadzenia opłat za treści
  3. Procesy zakupowe
  4. Zbyt mała baza potencjalnych klientów
  5. Prawo płacącego klienta do stawiania wymogów (wliczając w to natarczywe reklamy)

Jak Newsweek poradził sobie z tymi problemami? „Zrobiliśmy na ten temat wiele analiz” – krótko odpowiada Stasiak. Z badań Newsweeka wynika na przykład, że tylko 10 proc. spośród wszystkich odbiorców Newsweeka (zarówno użytkowników serwisu internetowego, jak i czytelników wydania drukowanego) konsumuje go w obu formach, offline i online. To właśnie do nich tytuł chce dotrzeć z płatnymi treściami.

Odpowiednie badania pomogły też uporać się z drugim problemem. Newsweek zbadał, że przykładowo w lipcu 2014 r. niewiele ponad 15,5 proc. (spośród 3,6 mln) użytkowników serwisu internetowego przebywało na treściach, które dostępne były w wydaniu drukowanym. Podobnie w przypadku odsłon – z 14,5 mln PV’s w tym samym czasie, tylko 7,6 proc. dotyczyło treści dostępnych równolegle w druku. Ta wiedza również pomogła dostosować finalny produkt tak, by potencjalne zabicie ruchu w serwisie internetowym nie stanowiło już przeszkody.

Łatwość wyboru, jasne zrozumienie za co się płaci i prostota obsługi systemu płatności to cechy stworzonego przez wydawcę nowego ekosystemu. Jest to składająca się z trzech publikacji (pełnych wydań Newsweeka Polska i Newsweeka Historia oraz wybranych materiałów z amerykańskiej wersji tytułu – w języku polskim) najkompletniejsza oferta wydawcy, o prostym procesie zakupowym, atrakcyjnej cenie i przede wszystkim, szerokiej dostępności na wszystkich platformach: użytkownik subskrybujący treści cyfrowe z poziomu komputera, ma do nich dostęp również na tablecie i smartfonie, wszystko za pomocą jednego loginu i hasła.

Zgodnie z modelem AIDA (awareness, interest, desire, action), w świetle którego na poszczególnych etapach (od ogólnej świadomości, przez zainteresowanie i chęć zakupu, do finalnego działania) liczba odbiorców nowej usługi się kurczy, wydawca ocenił, że spośród 3 mln realnych użytkowników, 1-3 proc. gotowych jest płacić za treści. Potencjalne 50 tys. użytkowników okazało się wystarczająco atrakcyjne dla wydawcy.

I wreszcie, aby sprostać oczekiwaniom najwybredniejszych odbiorców, wydawca Newsweek Plus zadbał o to, by jego użytkownicy czuli się, że mają w rękach produkt premium. Brak reklam, nieinwazyjny udział marek jako partnerów wydań, jasny layout  przystosowany do czytania i wzorowany na najlepszych serwisach typu Vox, Medium, Quartz, czy Verge, mają dawać czytelnikom możliwie najlepsze wrażenia z konsumpcji wysokojakościowych treści tygodnika.

Wyniki osiągnięte po trzech miesiącach od startu Newsweek Plus świadczą o właściwym kierunku tej strategii. Od marca w płatnej strefie zarejestrowało się ponad 10 tys. użytkowników, z których połowa dokonała przynajmniej jednego zakupu. W tym czasie sprzedano ponad 30 tys. wydań Newsweek Plus.