Dane ZKDP

Tytuły kontrolowane

Regulamin kontroli

Weekend.Gazeta.pl: Długie formy dziennikarskie w internecie mają przyszłość


Autor: Marek Miller

Internet jest miejscem również dla długich artykułów – wiedzą to już tacy wydawcy jak New York Times i Washington Post, twórcy serwisów Medium, Vox i Quartz, przekonuje się o tym także Agora. Paweł Stremski, dyrektor programowy Gazeta.pl, opowiadał podczas konferencji Re:Media 2015 – transformacja prasy, nowe źródła przychodów o wynikach oglądalności weekendowych wydań serwisu Gazeta.pl.


TL;DR, lub inaczej too long, didn’t read (zbyt długie, nie czytałem - przyp. red.) – z takim komentarzem można się często zetknąć zarówno pod długimi pisemnymi wypowiedziami w serwisach społecznościowych, jak i pod artykułami przekraczającymi swoją długością kilka akapitów. Czy faktycznie użytkownicy internetu szukają wyłącznie płytkiej, krótkiej informacji i nie potrafią przeczytać dłuższych, analitycznych tekstów? Paweł Stremski, dyrektor programowy Gazeta.pl, twierdzi, że to mit.

Prekursorem długiej formy dziennikarskiej w internecie, podanej w atrakcyjny sposób był New York Times ze swoją słynną „Lawiną” („Snowfall”). Pełen interaktywnych map, obrazów, dźwięków i filmów artykuł cieszył się niespotykaną dotąd popularnością: 3,5 mln odsłon w pierwszym tygodniu po publikacji i dodatkowe 3 mln wizyt do dziś. Jednak, jak udowodnił podczas konferencji Stremski, niewiele osób rzeczywiście przeczytało ten artykuł – nikt dziś do końca nie pamięta czego dokładnie poza lawiną dotyczył lub kto był głównym bohaterem opowieści. Mimo to, olbrzymia grupa odbiorców kojarzy tekst niczym markę samą w sobie.

Uruchamiając w czerwcu 2014 r. projekt Gazeta.pl Weekend, Agora podeszła w nieco inny sposób do tematu długich form dziennikarskich. Weekend.Gazeta.pl to specjalna ramówka portalu pojawiająca się tylko w soboty i niedziele – pełna długich, ciekawych tekstów: wywiadów, analiz, reportaży, podanych w interesującej formie, ilustrowanych wielkoformatowymi zdjęciami i uzupełnianych stałymi formatami wideo. Dodatkowo, wydanie jest wolne od reklam, a partnerami publikacji są co tydzień inne marki masowe.

Po roku działalności, wyniki projektu Weekend.Gazeta.pl są bardzo obiecujące:

  • od czerwca 2014 r. projekt pozyskał 7,2 mln unikalnych użytkowników
  • w rekordowy weekend publikacja odnotowała 550 tys. wizyt
  • najpopularniejszy materiał odsłonięto 250 tys. razy
  • średni czas spędzany przez użytkownika w artykule to 5 min. i 18 sek.
  • średnia liczba wizyt przypadających na artykuł wynosi 27 tys.

Nie tylko Agora dostrzegła duży potencjał długich form dziennikarskich - w ślad za wydawcą poszły nie tylko inne serwisy internetowe, lecz także blogerzy. Przykładowo, serwis naTemat.pl opublikował dwa wydania internetowego magazynu Hardcover, również opierającego się na długich artykułach i także działającego w modelu opartego na partnerstwie reklamowym. Popularny serwis technologiczny Spider’s Web stworzył specjalny dział Stories, a Paweł Opydo proponuje czytelnikom swojego bloga Zombie Samurai oddzielną kolumnę Na Weekend.

„Długość artykułu ma wpływ zarówno na liczbę wizyt, jak i czas spędzany w serwisie” – mówił Stremski. Teksty długości do tysiąca znaków cieszą się ok. 3 tys. odsłon i niecałymi 90 sek. spędzonymi w artykule. Materiały długie na 5 tys. znaków otwierane są częściej niż 12 tys. razy, przy średnim czasie przekraczającym 160 sek.:

Wystąpienie Pawła Stremskiego z konferencji Re:Media 2015 – transformacja prasy, nowe źródła przychodów można obejrzeć poniżej. Pod filmem dostępna jest także jego prezentacja w formie slajdów.