Dane ZKDP

Tytuły kontrolowane

Regulamin kontroli

Transformacja cyfrowa dziennika „Rzeczpospolita”


Autor: Marek Miller

„Wydawcy prasowi jeszcze nigdy nie byli tak blisko optymalnego docierania z treścią i wywoływania natychmiastowej interakcji z największą liczbą Czytelników w historii słowa drukowanego” - przekonywał w trakcie konferencji Re: Media 2015 Marcin Kowalczyk, Head of Digital w Gremi Business Communication.

Trudno nie zgodzić się z prelegentem . Na dowód swojej tezy przedstawił kila statystyk:

  • gazeta koncentruje uwagę na kilkanaście minut
  • telefonu średnio używa się przez 3h16’/dziennie
  • pierwszy raz sięga się po niego już o godz. 7:31
  • urządzenie aktywowane jest średnio 1,5 tys. razy tygodniowo

Rzeczpospolita uruchomiła paywall jako pierwszy wydawca prasowy w Polsce, we wrześniu 2012 r. Początkowo było to 15 artykułów miesięcznie bez opłat (25 bez opłat po dokonaniu rejestracji). 35 proc. tekstów w serwisie płatnych, a liczba osób płacących za treści cyfrowe wynosiła 7,8 tys. Dzisiaj model ten ewoluował w stronę modelu freemium. Aktualnie oferowanych jest 5 artykułów miesięcznie bez opłat (10 po dokonaniu rejestracji). Ponad połowa tekstów w serwisie jest płatnych, a liczba cyfrowych prenumeratorów wynosi dziś 36 tys.

Zdaniem Marcina Kowalczyka, dzisiejszy wymarzony zespół redaktorski powinien łączyć ze sobą trzy rodzaje kompetencji: dziennikarstwo, development i e-commerce. Tylko w ten sposób można stworzyć nowe oblicze redakcji, która faktycznie będzie napędzana danymi. Dzięki takiemu podejściu strategię można oprzeć na czterech podstawowych filarach:

  • Zrozumieć czytelnika aby pomóc dotrzeć do treści
  • Zidentyfikować potrzeby i dobrać produkt
  • Pozwolić używać w zamian za wiedzę i nawyk
  • Spełnić oczekiwania odbiorców

Wystąpienie i prezentację Marcina Kowalczyka na konferencji Re: Media 2015 można obejrzeć poniżej: