Dane ZKDP

Tytuły kontrolowane

Regulamin kontroli

Fakt24.pl - cyfrowa transformacja największego dziennika w Polsce


Autor: Marek Miller

37 proc. cyfrowego ruchu pochodzącego z urządzeń mobilnych i dwukrotnie wyższy ruch z mediów społecznościowych na platformie mobilnej niż w wersji desktopowej – o trasformacji cyfrowej Faktu24.pl opowiadał na konferencji Re:Media 2015 Marek Kopeć, product manager z RASP.

Ewolucja cyfrowa Faktu rozpoczęła się w 2008 roku, ale dopiero od połowy 2013 r. tytuł ten może się przyznać, że jest prawdziwie „digital first” z mulitmedialną redakcją i obsługą wielu kanałów publikacji symultanicznie.

Redaktorzy Faktu mają do dyspozycji jeden ekran – wszyscy w newsroomie pracują na jednym CMS-ie i mają pełen dostęp do treści. Zdjęcia, jako kluczowy element tabloidu, mogą być edytowane równolegle. Od początku ewolucji cyfrowej, metadane, które są niezbędna dla właściwego pozycjonowania materiałów dziennikarskich, były częścią edytora tekstu.

Dziennikarze cyfrowi Faktu byli edytowani od podstaw. Na ich potrzebę stworzono „Gugusia” - własne narzędzie, dające pracownikom dostęp do statystyk niemal w każdym momencie. Dzięki czytelnym ikonom każdy miał szansę na poznanie świata internetu. Guguś operował także nietypowymi wskaźnikami analitycznymi – jako miarę wartości tekstu traktowano również jego lepkość. Narzędzie to pozwalało również na wymianę doświadczeń z innymi redakcjami (m.in. lepiej doświadczonymi w świecie cyfrowym redakcjami Onetu) oraz na rozwój kompetencji dziennikarzy.

Media społecznościowe są dla Faktu najszybciej rosnącym kanałem dystrybucji treści, na tyle istotnym że niektóre materiały wideo dystrybuowane są wyłącznie w social mediach. Treści Faktu24 redagowane są z myślą o konkretnych grupach odbiorców, różnicowanych także w ramach samego Facebooka. Taka strategia daje zamierzone efekty, gdyż fanpage Fakt24.pl jest według raportu Sotrendera w TOP20 najbardziej interaktywnych serwisów mediowych. Dodatkowymi efektami takiej strategii są:

  • 37 proc. ruchu pochodzącego z urządzeń mobilnych
  • Dwukrotnie wyższy ruch z mediów społecznościowych na platformie mobilnej niż w wersji desktopowej
  • Duży udział fraz brandowych w ruchu organicznym

Wystąpienie i prezentację Marka Kopcia na konferencji Re: Media 2015 można obejrzeć poniżej: