Dane ZKDP

Tytuły kontrolowane

Regulamin kontroli

Grupa NaTemat.pl – wydawnictwo z najwyższym poziomem ‘cool factor’


Autor: Marek Miller

Dobre tematy, nowe pomysły na inicjatywy i biznesy wydawnicze, często leżą u naszych stóp, wystarczy się tylko po nie schylić – przekonywał Tomasz Machała podczas konferencji Re:Media 2015, opowiadając o sukcesie wydawniczym Grupy NaTemat.pl.

Grupę NaTemat.pl tworzą dziś cztery serwisy: AszDziennik (serwis z fikcyjnymi newsami), InnPoland (publikacja poświęcona polskim innowacjom), MamaDu (serwis parentingowy) oraz tytułowy NaTemat.pl. Niedługa, bo trzyipółletnia historia Grupy pokazuje właśnie, że sukces może wynikać ze szczęścia, ale też odpowiedniej uwagi.

Przykładem tego jest serwis AszDziennik, który jest dziś trzy razy większy niż w marcu 2014 roku, kiedy został włączony do Grupy NaTemat. Bez szczęścia, przypadku i nosa nie byłoby AszDziennika, który dziś jest jednym z najmocniejszych silników napędzających Grupę NaTemat – opowiadał Tomasz Machała, przedstawiając historię znajomości z Rafałem Madajczakiem, redaktorem naczelnym serwisu.

Serwis aktualnie ma 1,1 mln unikalnych użytkowników miesięcznie i ok. 2 mln odsłon. Machała przewiduje, że w ciągu kilku miesięcy, AszDziennik przegoni NaTemat w ilości fanów na Facebooku (aktualnie ma ich ok. 110 tys. w porównaniu ze 133 tys. fanów NaTemat). Potencjał rozwojowy AszDziennika jest olbrzymi – jego czytelnicy to w 60 proc. ludzie poniżej 34 roku życia, większość posiadająca wykształcenie licenjackie lub wyższe. Nie dziwią więc plany wydawcy odnośnie tej publikacji – już wkrótce nakładem dużego wydawnictwa ukazać ma się książka pod marką AszDziennika, opracowywany jest też format telewizyjny do tego serwisu. Dodatkowe wrażenie robi fakt, że za serwis ten odpowiadają zaledwie dwie osoby.

Grupa NaTemat nie boi się eksperymentów i testuje niektóre ze swoich działań na żywym organizmie. W serwisach należących do wydawnictwa standardem było przygotowywanie przez dziennikarzy dwóch pogłębionych tekstów dziennie. Jednak w przypadku InnPoland, formuła ta nie przynosiła oczekiwanych rezultatów. Dla serwisu poświęconego polskim innowacjom i biznesowi bardziej przydatne okazało się nadanie charakteru magazynowego z dwoma rozwiniętymi materiałami tygodniowo. Dzisiaj magazyn InnPoland ma ok. 600 tys. unikalnych użytkowników i ponad 1,6 mln odsłon miesięcznie. Jest najbardziej wielkomiejskim spośród wszystkich serwisów Grupy NaTemat, a 73 proc. jego czytelników posiada wykształcenie wyższe.

MamaDu jest przykładem serwisu, który Grupa NaTemat postanowiła zrobić zupełnie inaczej niż większość wydawnictw publikacji parentingowych. W tym segmencie trwa walka nie dziennikarzy, a informatyków. Walka nie na treść, ale walka na pozycjonowanie i SEO. Z takich serwisów składa się ta parentingowa część rynku, my od samego początku powiedzieliśmy, że chcemy robić to zupełnie inaczej – mówił Tomasz Machała. M.in. dzięki dużej, siedmioosobowej redakcji, powstał serwis, który jest liderem pod względem udziału ruchu z Facebooka wśród publikacji z tego segmentu (ponad 50 proc.). MamaDu ma najlepiej zarabiających czytelników spośród wszystkich serwisów Grupy NaTemat.

Wydawnictwo cały czas myśli o rozwoju. W ciągu zaledwie ostatnich dwóch miesięcy:

  • kontynuowano program wysyłania reporterów za granicę,
  • udało się wypozycjonować Kamila Sikorę jako jednego z najciekawszych reporterów politycznych w mediach cyfrowych,
  • zatrudniono fotografa (Tomasz Machała jest przekonany, że wkrótce przyjdzie czas na grafika oraz korektę),
  • wzrosły dwukrotnie działy odpowiedzialne za przychód wydawnictwa, czyli Dział Sprzedaży i Butik Reklamy Natywnej,
  • rozpoczęto przebudowę polskiej blogosfery (w 2016 r. NaTemat chce pokazać zupełnie nowe oblicze polskich blogów),
  • uruchomiono mały serwis TyleObiecali.pl (zbierający obietnice wyborcze Prawa i Sprawiedliwości z kampanii wyborczej),
  • otworzono dział video,
  • uruchomiono nowe programy pracownicze (w tym program +10% dla dziennikarzy),
  • w grudniu zaprezentowane zostanie trzecie podejście do działu Styl.

Serwisy AszDziennik i NaTemat osiągnęły w listopadzie historyczne rekordy czytelnictwa, pozostałe dwa są na linii konsekwentnego wzrostu liczby czytelników. Wszystkie są zyskowne, a trzy z nich już w listopadzie osiągnęły cele finansowe postawione na cały 2015 r. Grupa osiągnęła niemal 6 mln złotych przychodu w 2014 r. (1,8 mln złotych zysku).

Wystąpienie i prezentację Tomasza Machały na konferencji Re: Media 2015 można obejrzeć poniżej: